Handtekening legaliseren

Als u moet bewijzen dat uw handtekening op een document echt van u is, kunt u uw handtekening laten legaliseren. Dit kunt u regelen bij de gemeente waar u bent ingeschreven. Door legalisatie verklaren wij dat het uw handtekening is. 

Handtekening legaliseren

U legaliseert uw handtekening persoonlijk op het gemeentehuis. Maak hiervoor een afspraak

Let op: Zet nog geen handtekening. U tekent het document pas bij ons, in het bijzijn van een ambtenaar. 

Wanneer moet ik mijn handtekening legaliseren?

Het legaliseren van een handtekening is vaak nodig: 

  • op documenten die naar het buitenland moeten worden gestuurd; 
  • als u ergens uw toestemming voor geeft bijvoorbeeld als u garant staat voor familie of vrienden uit het buitenland; 
  • als u een erfenis in het buitenland wilt regelen. 

Wat kost het?

Het legaliseren van een handtekening kost € 16,60.

Wat neem ik mee naar de afspraak?

Neem het volgende mee naar uw afspraak op het gemeentehuis:   

  • een geldig identiteitsbewijs; 
  • een bankpas of contant geld; 
  • het document waarop u uw handtekening wilt plaatsen. 

Hoe werkt het?

U ondertekent het document tijdens de afspraak, in het bijzijn van een ambtenaar. De ambtenaar vergelijkt die met de handtekening op uw identiteitsbewijs. Daarna ondertekent de ambtenaar de legalisatieverklaring namens de burgemeester.

Wanneer ontvang ik de verklaring?

Wij legaliseren uw handtekening meteen. U krijgt het document dus gelijk weer mee.