Leerplichtambtenaar

U kunt reageren tot en met .

Binnen het team Sociaal Domein Verstrekkingen en Voorzieningen zijn wij op zoek voor het werkgebied van de gemeente Tytsjerksteradiel

een Leerplichtambtenaar (32 uur)

Het team Sociaal Domein Verstrekkingen & Voorzieningen verleent diensten aan de inwoners van beide gemeenten en voor de beide gemeentelijke organisaties. Het team Sociaal Domein Verstrekkingen & Voorzieningen, vormt een belangrijke schakel tussen de gebiedsteams en team bedrijfsvoering binnen het Sociaal Domein. Het team bestaat uit zelfstandige en kundige professionals die ieder vanuit hun eigen specialisme verantwoordelijk zijn voor de integrale dienstverlening binnen het Sociaal Domein.

Wat is de uitdaging?

Vanuit de rol van leerplichtambtenaar houd je formeel toezicht op de naleving van de leerplichtwet. Je verleent hulp aan jongeren, scholen en ouders/verzorgers wanneer een jongere door (dreigend) schoolverzuim wordt belemmerd in zijn ontwikkeling en wanneer er sprake is van problematisch gedrag. Ook geef je inhoud aan preventie en voorlichting en adviseert en overlegt hiertoe met scholen. Daarnaast streef je ernaar dat jongeren een startkwalificatie behalen. Ook draag je bij aan de verdere ontwikkeling van het leerplichtbeleid.

Als leerplichtambtenaar hou jij je bezig met de volgende werkzaamheden:

  • Belast met de zelfstandige uitvoering van de leerplichtwet door een handhavende stijl van optreden tegen schoolverzuim;
  • Handelt zelfstandig verzoeken tot vrijstellingen en verlof af;
  • Stemt plan van aanpak af met de collega’s binnen het Sociaal Domein, het Openbaar Ministerie en andere betrokken partners (GGD/HALT);
  • Draagt zorg voor goede aansluiting bij de (reeds geleverde) ondersteuning vanuit de gebiedsgerichte teams;
    Werkt gebiedsgericht en heeft kennis van de (lokale) Sociale Kaart;
  • Voert zelfstandig preventieve activiteiten uit, waaronder de benadering vanuit signalerende rol, verzorgen van voorlichting en het leveren van een bijdrage aan themaprojecten;
  • Signaleert en adviseert vanuit expertise en met kennis van de lokale situatie over preventieve activiteiten;
  • Werkt proactief om een stimulerende rol in te nemen om leerlingen en ouders te betrekken bij het volgen van een schoolopleiding;
  • Doet zonodig HALT-meldingen;
  • Je treedt op als “getuige” in schoolverzuimzaken bij kanton-zittingen, na het opmaken van proces-verbalen;
    Registreert in de daartoe geëigende systemen;
  • Neemt deel aan verschillende overleggen om met name preventief te zorgen voor minder schooluitval, zoals multidisciplinaire overleggen en zorgadviesteams;
  • Bemiddelt en voert zonodig regie in het krachtveld van het kind/de jeugdige, Openbaar Ministerie, schooldirectie, ouders en professionals;
  • Meldt probleemsituaties zo nodig – en in afstemming met de gebiedsgerichte teams – aan de daartoe ingestelde instanties en maakt daarbij gebruik van de daartoe aangewezen systemen (waaronder de Verwijsindex);
  • Stelt jaarlijks een leerplichtjaarverslag op waarin hij/zij het college adviseert ten aanzien van structurele oorzaken en ontwikkelingen van verzuim;
  • Verricht verder alle administratieve voorkomende werkzaamheden.

Wie zoeken wij?

We verwachten een brede, integrale blik. Brede kennis van de Leerplichtwet is een vereiste. Je moet in staat zijn om als spin in het web regie te voeren wanneer de situatie daarom vraagt.

Daarnaast beschik je minimaal over:

  • HBO Werk- en denkniveau indicatief aangevuld met opleiding/diploma’s die aansluiten bij de vakgebieden van Leerplicht;
  • Draag jezelf zorg voor het op peil houden van de inzetbaarheid als Leerplichtambtenaar;
  • Verder werk je nauwkeurig, ben je stressbestendig, beschik je over een flexibele instelling, ben je accuraat en kun je zowel zelfstandig als in teamverband goed je werk verrichten;
  • Je bent communicatief vaardig en je beheerst de Nederlandse taal uitstekend;
  • Bij voorkeur ben je in het bezit van een BOA-bevoegdheid;
  • Je hebt een positieve houding ten opzichte van de Friese taal waarbij passieve beheersing van de Friese taal een pré is.

Gemeente Achtkarspelen & Tytsjerksteradiel iets voor jou?

Zoek jij een baan waarin je midden in een transitie staat en tegelijkertijd de charme van een hechte gemeente kunt ervaren? In Tytsjerksteradiel en Achtkarspelen, waar de gemeenschap diepgeworteld is in tradities en saamhorigheid, bereiden wij ons voor op een ingrijpende wijziging. Beide gemeenten gaan hun eigen weg en kiezen voor zelfstandigheid. Daarmee komt de samenwerking in een gezamenlijke werkmaatschappij tot een einde. De insteek is dat per 1 januari 2025 zowel de ontvlechting van de werkmaatschappij als de opbouw van twee zelfstandige gemeenten een feit is. Dit betekent een periode van aanpassing en vernieuwing voor iedereen.

Wat bieden wij jou?

Wij bieden een uitdagende functie in een dynamische omgeving waarin je kunt groeien en door ontwikkelen. Het dienstverband zal tot 31-12-2024 bij de Werkmaatschappij zijn. Bij wederzijds goed bevallen zal het dienstverband worden omgezet naar een dienstverband voor onbepaalde tijd bij 1 van de 2 gemeenten. Voor eind 2024 zal duidelijkheid worden gegeven bij welke gemeente je dan in dienst komt.

Het salaris bedraagt minimaal € 3317,- en maximaal € 4752,- bruto per maand o.b.v. 36 uur per week (functieschaal 9, CAO Samenwerkende Gemeentelijke Organisaties, salarispeil 1 januari 2024). Inschaling vindt plaats op basis van kennis en ervaring, er kan sprake zijn van een aanloopschaal.

We hebben goede arbeidsvoorwaarden, waaronder het Individueel Keuze Budget (IKB) van 17,05% van het brutosalaris. In dit budget is onder andere de vakantietoeslag, de eindejaarsuitkering en de levensloopbijdrage opgenomen. Daarnaast neem je deel aan de pensioenregeling bij het ABP.

Ook ontvang je jaarlijks een algemene netto onkostenvergoeding van € 350,- bij een fulltime dienstverband en heb je naast het wettelijk verlof van 144 uren ook nog 50,4 uur extra verlof op jaarbasis bij een fulltime dienstverband. Bij deeltijd is dit naar evenredigheid. Daarnaast ontvang je op basis van de CAO een bijdrage in de kosten van de zorgverzekeraar. Ook krijg je toegang tot onze 8KTD Akademy waar een groot aanbod aan trainingen te volgen is.

Ben je enthousiast?

Stuur dan vóór 8 juli 2024 jouw motivatie en CV naar recruitment@achtkarspelen.nl. De gesprekken zullen plaats vinden op 10 juli 2024. We vragen je hier rekening mee te houden.


Voor inhoudelijke vragen over de vacature kun je contact opnemen met Janine van der Ploeg, teamleider Sociaal Domein, Verstrekkingen & Voorzieningen, j.vanderploeg@achtkarspelen.nl.

Voor andere vragen zijn Gea van der Bij en Nelleke Hollenga, recruitment team, bereikbaar via recruitment@achtkarspelen.nl.

Ten slotte kan het zijn dat we een Verklaring Omtrent Gedrag (VOG) van je vragen.

Acquisitie naar aanleiding van deze advertentie wordt niet op prijs gesteld.


Online solliciteren?

We lezen graag wat jouw motivatie is om op deze vacature te reageren. Sollicitaties moeten vóór 8 juli 2024 binnen zijn.

Solliciteer