Toezichthouder Rechtmatigheid Sociaal Domein
Toezichthouder Rechtmatigheid Sociaal Domein | 32-36 uur
Kom werken op it moaiste plakje fan Fryslân!
Over Gemeente Tytsjerksteradiel
In gemeente Tytsjerksteradiel werk je niet zomaar ergens: je werkt op in Daaldersk Plak! We zijn een prachtige Friese plattelandsgemeente met 33.000 inwoners en zestien dorpen, waar je elke dag de kans krijgt om impact te maken, dicht bij onze gemeenschap en in een omgeving waar innovatie en traditie hand in hand gaan.
Vanaf 1 januari 2025 begint Tytsjerksteradiel aan een nieuw hoofdstuk als zelfstandige gemeente. We zijn ‘prettig eigenwijs’ en doen dingen graag op onze eigen manier. Hier vind je ruimte voor initiatief, creativiteit en verantwoordelijkheid, terwijl je tegelijkertijd geniet van de mooiste plekjes die Fryslân te bieden heeft.
Om samen vorm te geven aan onze nieuwe koers zoeken we enthousiaste mensen!
De functie
Als Toezichthouder Rechtmatigheid Sociaal Domein zorg jij ervoor dat uitkeringen op grond van de Participatiewet (Pw) en voorzieningen op grond van de Wet maatschappelijk ondersteuning (Wmo) en de Jeugdwet (JW), rechtmatig worden verstrekt en gebruikt. Dit doe je in nauwe samenwerking met de Toezichthouder Rechtmatigheid Wmo.
Primair hou jij je bezig met het voorkomen en signaleren van misbruik en oneigenlijk gebruik van uitkeringen of voorzieningen. Bij een vermoeden van onrechtmatigheid verricht je onderzoek door het verzamelen en beoordelen van informatie.
Op hoofdlijnen gaat het om de volgende werkzaamheden:
- Geven van voorlichting aan inwoners, collega’s en externe partners over (on)rechtmatigheid en preventie;
- Zelfstandig onderzoek doen naar de rechtmatigheid van uitkeringen (Participatiewet) en voorzieningen (Wet maatschappelijke ondersteuning en Jeugdwet) en rapporteren en adviseren over vervolgstappen;
- Afleggen van huisbezoeken en uitvoeren van waarnemingen;
- Voeren van gesprekken met inwoners en andere betrokkenen;
- Onderzoeken en rapporteren over het opleggen van bestuurlijke boetes en opstellen van beschikkingen;
- Participeren in regionale overleggen met ketenpartners en Toezichthouders Sociaal Domein van andere gemeenten;
- Adviseren en coachen van consulenten, sociaal werkers en kwaliteitsmedewerkers inzake preventie en naleving van de Pw, Wmo en JW;
- Organiseren van casuïstiektafels voor interne collega’s om van en met elkaar te leren;
- Actief bijhouden van jurisprudentie en wijzigingen in wet- en regelgeving;
Signaleren, rapporteren en uitbrengen van advies aan de beleidsafdeling middels verbetervoorstellen over uitvoeringsvraagstukken inzake naleving van de Pw, Wmo en Jeugdwet.
Zo help jij de organisatie om elke dag vooruitgang te boeken, en dat met een gezonde dosis lef en creativiteit – sa dogge wy dat!
Wat bieden wij?
Een unieke kans om te werken in de mooiste gemeente van Fryslân!
Werken bij Tytsjerksteradiel betekent werken op in Daaldersk Plak – een plek waar je zowel professioneel als persoonlijk kunt groeien.
We bieden je:
- Een salaris tussen € 3.602,- en € 5.313,- bruto per maand op basis van een 36-urige werkweek schaal 10, CAO Gemeenten. (Inschaling vindt plaats op basis van kennis en ervaring, er kan sprake zijn van een aanloopschaal 9);
- Een arbeidsovereenkomst voor 32-36 uur per week voor een periode van een jaar met uitzicht op een vast Daaldersk Plak;
- Flexibele werktijden en de mogelijkheid om deels vanuit huis te werken;
- Een Individueel Keuzebudget (IKB) van 17,05% van het brutosalaris, extra verlofuren en deelname aan de pensioenregeling bij het ABP;
- Een cultuur waar jouw ideeën en initiatieven worden gewaardeerd en je elke dag met plezier naar je werk gaat;
- Ruime mogelijkheden voor persoonlijke ontwikkeling door middel van trainingen en coaching.
Wie zoeken wij?
Een klantgerichte, besluitvaardige analist met een sterk inlevingsvermogen en goede communicatieve vaardigheden, die met gemak zelfstandig werkt. Jij beschikt over een brede kennis en bent goed op de hoogte van je omgeving. Bovendien ben je niet bang om nieuwe wegen in te slaan en houd je ervan om samen te werken in een dynamische omgeving waar elke dag anders is. Uiteraard ben je politiek sensitief en heb je een goed cijfermatig inzicht.
Wat vragen we van jou:
- Afgeronde hbo-opleiding (bijvoorbeeld SJD of hbo-rechten), met aanvullende trainingen en opleidingen op het vakgebied; o.a. jaarrekeningen analyseren;
- Minimaal 3 jaar recente werkervaring als Toezichthouder Rechtmatigheid;
- Kennis van de Algemene wet bestuursrecht en specialistische kennis van de Participatiewet, Wmo en Jeugdwet;
- Kennis van regelgeving rondom gegevensuitwisseling en privacy;
- Lef en creativiteit om nieuwe oplossingen te vinden voor complexe vraagstukken;
- Je hebt een positieve houding ten opzichte van de Friese taal waarbij passieve beheersing van de Friese taal een pré is.
Solliciteer nu!
Ben jij klaar om te werken op in Daaldersk Plak? En wil je bouwen aan een gemeente die voorop wil lopen, durft te dromen en waarin mensen centraal staan? Bij gemeente Tytsjerksteradiel doen we het op onze eigen manier. Past dat bij jou? Solliciteer dan nu en bouw mee aan onze toekomst!
Voor vragen over de functie kun je contact opnemen met Janine van der Ploeg, teamleider, j.vanderploeg@achtkarspelen.nl. De sollicitatiegesprekken voor deze functie vinden plaats op 6 november a.s. Ten slotte vragen we een Verklaring Omtrent Gedrag (VOG) van je.
Deze vacature wordt gelijktijdig intern en extern gepubliceerd. Bij gelijke geschiktheid heeft de interne kandidaat voorrang. Acquisitie naar aanleiding van deze advertentie wordt niet op prijs gesteld.
Bij gemeente Tytsjerksteradiel doen we het op onze eigen manier. Past dat bij jou?
Solliciteer dan nu en bouw mee aan onze toekomst!
Online solliciteren?
Heb je interesse in deze vacature? Stuur dan een e-mail met cv en motivatie naar: sollicitaties.086082@sollicitaties.werkeninfriesland.nl
We lezen graag wat jouw motivatie is om op deze vacature te reageren.
Sollicitaties moeten uiterlijk 31-10-2024 binnen zijn.